fredag 2 juli 2010

Låååång inmätningsdag

Onsdag 1juli. Idag började vi med ett träningspass ganska tidigt för att hinna i land till vår bokade tid för inmätning av båtar och utrustning. Alla deltagares båtar måste kontrolleras så att de håller de mått som gäller för optimistklassen. Mätningen gjordes i en stor lagerlokal i ett hamnområde en bit bort och när vi kom dit så var kön lång och ingen personal var där. Det luktade också lite konstigt i hamnen. Senare visade det sig att mätlokalen hade utrymts för att grannen som hade någon slags verkstad hade spillt ut en större mängd bensin och brandkåren hade varit där för att sanera.
Man blir trött av att köa, sen tog vi en glasspaus i värmen.
Två timmar senare började mätningen. Mätmannen informerar om hur det skall gå till, segel litsas av, allt utom block och kuddar tas ur skroven, reklam, namn, klubbdekaler mm skall täckas över.
Det mesta mätte in utan problem men Johanna var tvungen att lägga på lite extra vikt på skrovet.
Niklas segelmätning går bra, de är mycket noggranna
Bekymrade miner när det visar sig att SWE satt på fel sida av Joels segel, och vi var tvungna att byta sida,

men i butiken har de inga W så Emil funderar på att vända ett M upp och ner.
Hannes måste flytta en siffra som satt 5 mm för nära akterliket.
Ingen annan reklam tillåten än den som är sanktionerad, allt annat skall tejpas över.
Sen efter fem timmar har alla fått sin utrustning markerad och signerad, godkänd för racing.

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul att läsa hur det går till på stora tävlingar! Jag och sonen (Albin Börjesson, SWE 4220) kommer följa bloggen noga. Lycka till med seglingen allihopa! Annika Börjesson

    SvaraRadera
  2. Kämpa på! Kom ihåg att dricka i värmen!! Emil, det behövs en som du som vänder på ett M för att få ett W...
    Kram Från Ulrika

    SvaraRadera